Jag har en vän i Norrland.

Hon berättar för mej om något som fick mej att bli så jävla förbannad! Hon sa ett ord, som för oss två betydde helt olika saker.
Polisen.
Jag har själv aldrig uppfattat polisen som något dåligt, alls. Jag har aldrig upplevt orättvisa från deras sida.
Deras jobb är ju liksom att hålla ihop samhället.
Jag är nog orättvis i mitt ordval nu, efter som jag inte menar hela polisen, utan mest den sortens poliser som min vän berättade om.
Men asså vilka jävla fucking idioter alltså !?
I Hennes stad, håller man inte andan när man går runt det mörka hörnet på natten, man ökar inte farten när man går förbi fyllebänkarna i parken...
Nej, den räddslan som "vi" alltså dem människorna jag känner, har för det gamla vanliga, som att bli överfallen på natten, eller råka illa ut bland fulla människor. Den finns inte där. Eller jo det gör den, men något övervinner den.

Polisen.
Och anledningen att det dem gör, skrämmer dem mer än en vanlig, helt okänd människa skulle gjort. Är för det som gör dem illa, är dem som ska skydda dem. Dem som ska jobba som poliser ska ju göra det av rätt orsak, ABSOLUT inte för att missbruka sin makt!?

Men inte där. Där viker man av från trottoarkanten in i mörkret hellre än låter polisbilen ha minsta chans att sakta in bredvid dem. Alla vet, att vad dem än gör, så är det kört om det har med polisen att göra.
Alltså, jag ska vara tydlig.
Polisen slår. Dem använder våld i lägen mot minderåriga som inte alls förtjänar det. Dem tar ifrån dem värdesaker som dem egentligen inte alls har rätt till. Det har till och med hänt att folk blivit kränkta och sexuellt förolämpde av poliser. Det finns ingenstans, inom "räckhåll" för min vän och hennes vänner at vända sej till om det faktiskt skulle behövas. För INGEN kan lita på polisen.... alla tycker samma, alla lever med det, accepterar faktum. Vad fan e det här?!

Hur fan kan detta pågå?
Hur kan detta faktiskt vara samma värd, samma land som jag bor i? trodde knappt mina ögon när jag hörde min vän berätta det här. Men hon trodde knappt på min reaktion. För henne var det minst lika chockande att jag faktiskt litade och kände att polisen bara vill oss väl...
Hon tyckte lika väl att jag var "blind" som jag trodde att hon överdrev. Det tog ett bra tag innan båda förstod att läget inte var så. Vi lever så långt ifrån varandra, att en sådan sak faktiskt kan vara så olik, så helt vrickat annorlunda.
Skandal.


värd att lyssna på.

Kommentarer
Postat av: luiza:)

helt sjukt.

här i brasilien är polisen också på ett annat sätt.

Tjuvarna osv är inte rädda för polisen det är polisen som är skitskraja för dem. Polisen kan däremot också sätta pistolen mot pannan på en helt oskyldig kille som dom bara tyckt ser skyldig ut till ngt. vad vet dom inte men dom tycker det är bäst att reda ut det med detsamma. Det kan vara en liten kille på 9 nio år som är rädd för poliser och börjar springa och gömma sig när polisen åker och kollar på honom. Polisen kan sätta honom mot väggen och allting.heeeeelt sjukt!

2010-07-09 @ 01:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0